Selasa, 22 November 2011

KISAH TIKUS DAN TUKANG SIHIR

Tersebutlah kisah disebuah desa, ada se-ekor tikus yang tinggal bersama dengan seorang tukang sihir.Didalam rumah tersebut ada beberapa ekor kucing,setiap hari tikus dikejar oleh kucing-kucing tersebut.Si tikus mendapat satu idea bagaimana hendak mengatasi masalah tersebut lalu menemui tukang sihir.Kata tikus " boleh tak kau tukarkan aku menjadi kucing,aku dah tak tahan sering diganggu",maka berkata pula tukang sihir "boleh tak jadi masalah,tapi aku rasa masalah engkau tak akan selesai".Kata tikus masalah akan selesai bila tukang sihir dapat tukarkan dirinya menjadi kucing yang lebih besar.

Setelah ia berubah menjadi kucing yang lebih besar,semua kucing yang ada dikejarnya..apa lagi bermaharajalela lah dia.Pada suatu hari dia terasa kesunyian lalu keluarlah bersiar-siar.Alangkah terkejutnya bila terpandang pada suatu makhluk yang lebih besar darinya,makhluk tersebut adalah anjing.Dia berlari dan mendapatkan tukang sihir."Kau kena tukarkan aku menjadi anjing yang lebih besar supaya dapat aku kerjakan anjing tersebut.Episod seterusnya berulang-ulangan sehinggalah dia bertemu dengan seorang budak,budak itu telah melempar seketul batu ke kepala mengenai kepalanya.

Dia berlari pulang mendapatkan tukang sihir,"tolong tukarkan aku menjadi budak yang lebih besar supaya dapat aku mengajar budak tersebut"."Tak boleh,kali ini aku tak dapat menolong kau lagi,selagi hati kau masih seperti hati tikus,selagi itulah engkau ini pengecut,cubalah berubah,ubalah hati engkau supaya menjadi berani dari apa-apapun makhluk yang engkau temui.

Pengajaran dari cerita ini ialah kita berusahalah untuk mengubah kehidupan kita tanpa perlu menjadi orang lain,berubah menjadi lebih baik dari apa yang ada sekarang,majukan tahap ekonomi kita,tambahkan iman dan amalan,ubahlah hati,kerana hati penentu baik atau buruk seseorang manusia-SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan sedikit komen anda sebelum keluar dan senang-senang berkunjung lah lagi...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Blogobo.com